چرا میوه خشک؟

چرا میوه خشک؟

چرا میوه خشک؟

میوه و سبزیجات با در نظر گرفتن جایگاهشان در گروه دوم هرم غذایی، جزء جدایی ناپذیر سبد غذایی محسوب میشوند. در کنار ارزش غذایی این محصول، طعم و رنگ دلپذیر آنها نیز قابل توجه است.

هر کدام از میوه و سبزیجات در فصول خاصی قابل تولید و عرضه می باشند. به همین جهت محدودیت تولید در فصول مختلف باعث شده حفظ و نگهداری مواد اهمیت پیدا کند.

از دیرباز روش های مختلفی برای حفظ و نگهداری بکار گرفته شده که هر کدام مزایا و معایب مختلفی داشته اند. حفظ ویژگی های کیفی و کمی مواد اعم از: طول مدت نگهداری مواد، ارزش غذایی، رنگ، طعم و... مسائلی هستند که در انتخاب روش نگهداری مواد مد نظر گرفته میشوند. معایب بسیاری که در روش های نگهداری مواد وجود دارند باعث شده برخی روش ها از میدان عمل خارج شوند و دیگر کاربردی نداشته باشند.

برای مثال: تغییر طعم و رنگ مواد در روش انجماد، اضافه شدن مواد نگه دارنده در شیوه های صنعتی، وجود محیط آلوده در روش های سنتی و... از معایب غیرقابل انکار شیوه های مطرح هستند.

شیوه خشک کردن در طول زمان های مختلف جزء روش های پرکاربرد بوده و در حفظ ارزش غذایی محصول شیوه ای پیشگام محسوب شده است. در فرایند خشک کردن محصول مورد نظر با از دست دادن قسمت عمده ای از آب خود تبدیل به ماده ای کم حجم میشود. که این ماده کم حجم باقی مانده منبع غنی از مواد مغذی موجود در محصول اولیه میباشد. در اینجا به راحتی به جواب سوال اول " چرا میوه خشک؟ " میرسیم.

طول مدت نگهداری مواد خشک در مقایسه با مواد منجمد، نمک سود، پاستوریزه و ... با در نظر گرفتن حفظ ارزش غذایی آنها بسیار بیشتر است. پس میوه و سبزیجات که در گروه دوم هرم غذایی خودنمایی میکنند و یادآور لزوم استفاده از آنها در وعده های غذایی روزانه هستند با این شیوه به راحتی قابل نگه داری خواهند بود.

علاوه بر اینها جابجایی میوه خشک، حجم نگه داری، نوع مصرف آن امری آسان بوده و کاربرد بسیاری برای افراد مختلف دارد.

از بین کاربردهای میوه خشک میتوان به مصارف پزشکی و غذایی این محصول اشاره کرد. استفاده از میوه های خشک با داشتن قند طبیعی، چربی کمتر و مواد مغذی بالا به عنوان داروی گیاهی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها، تقویت سیتم ایمنی و اعضای مختلف بدن مانند: قلب، سیستم گوارش، بینایی، ریه و... موارد روشن و شناخته شده کاربرد این محصول در پزشکی هستند. در مکمل های غذایی ارگانیک نیز میوه های خشک جایگاه خاصی دارند.

کاربرد میوه های خشک به عنوان چاشنی_اسانس طعم و رنگ_ در تولیدات غذایی و آشپزی خانگی کاملا واضح و روشن است. برای مثال گوجه خشک در مقایسه با رب های مصرفی ماندگاری بیشتری دارند و طعم و رنگ طبیعی تری به غذا میدهد. ویا میوه خشک های مختلف مانند هلو، پرتقال، کیوی، موز، توت فرنگیو ... به عنوان طعم دهنده و مکمل در شیرینی های خانگی و یا غذای کودک بسیار مورد استقبال قرار میگیرد. همچنین میوه های خشک که هر کدام خواص خاصی دارند جهت تامین ویتامین ها، مواد معدنی، انرژی مورد نیاز روزانه بخصوص برای کودکان که در سنین رشد به مواد مغذی بسیاری احتیاج دارند اما بنابر سلیقه های خاص حاضر به مصرف هر ماده غذایی نیستند میان وعده ای مناسب میباشند. میوه های خشک در بین نوشیدنی ها نیز جایگاه خود را حفظ کرده اند، استفاده از میوه های خشک در اسموتی ها و یا دمنوش ها مصارف بسیاری دارند.

مصرف میوه در فصول و یا موقعیت های جرافیایی مختلف که امکان تولید وجود ندارد به صورت خشک مورد استقبال بسیاری از مردم قرار میگیرد.

در ادامه ی جواب به سوال "چرا میوه خشک؟ " باید گفت: جذابیت میوه خشک در بین تنقلات، امکان ترکیب آن با محصولات دیگر همچون شکلات بازار فروش پر رونقی را برای این محصول رقم زده است.

در بیان واضح تر این محصول علاوه بر مزایای فراوان برای مصرف کننده که خود دلیل برای سود دهی بیشتر برای تولیدکتتده است. مزایای بسیاری برای تولیدکنندگان این محصول دارد. بازار فروش پر رونق همیشه مسئله ای است که تولیدکنندگان به دنبال آن هستند.

شرکت صنایع غذایی پالیده با در نظر گرفتن تامین مواد اولیه از باغات غنی و محصولات کشاورزی داخلی و میزان تقاضا از سوی بازار فروش، اقدام به تولید میوه خشک در قالب های مختلفی کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فعالیت در این صنعت میتوانید از قسمت تماس با ما با کارشناسان شرکت ارتباط بگیرید.

امکان جابجایی آسان و نگهداری در حجم های پایین باعث شده مصرف میوه خشک برای ورزشکاران به خصوص کوهنوردان، اردوگاه های خارج از شهر که دسترسی آسانی به مواد اولیه تازه ندارند، مراکز تفریحی و آموزشی که مصارف غذایی بالایی دارند، رستوران ها، کارخانجات تولید شیرینی و شکلات، تولیدات گیاهی غذایی و دارویی و...  گزینه مناسبی باشد.

در ادامه لازم است به احتمال آلودگی کمتر میوه خشک هم اشاره کنیم. همانطور که مطرح شد میوه در فرایند خشک شدن قسمت عمده آب خود را از دست میدهد. و این کاهش رطوبت میوه باعث از بین رفتن محیط آلودگی میشود. در محیطی با رطوبت کمتر ویروس و باکتری احتمال رشد کمتری دارند. در نتیجه احتمال فساد مواد بسیار کاهش میابد. که این امر دلیل طولانی تر بودن مدت نگهداری محصول در این شیوه میباشد.

علاوه بر میوه، بسیاری از مواد غذایی از طریق این شیوه نگهداری میشوند که در دیگر مقالات سایت میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.

گروه صنایع غذایی و بازرگانی پالیده           

                                                                                                                                                                                                 چیپس میوه.