سیب خشک

سیب خشک

سیب خشک بطور طبیعی طعم شیرینی دارد و میتواند جایگزین مناسبی برای تنقلات شیرین ومضر باشد.سیب خشک علاوه بر تاثیر تقویتی بر اعضای بدن، در اغلب موارد خاصیت دارویی نیز دارد. تاثیر مصرف سیب و بالطبع  سیب خشک در پیشگری و درمان اغلب بیماری ها حائز اهمیت است.

سیب خشک همچون سیب تازه دارای فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و...

نصف فنجان سیب خشک معادل 3-4 گرم فیبر دارد که 13-20درصد نیاز روزانه هر فرد است.حفظ ونگهداری سیب با روش هایی غیر از خشک کردن فیبر را از بین میبرد.در واقع یکی از فواید روش خشک کردن حفظ مقدار زیادی از فیبر میوه میباشد.

فیبر با از بین بردن سموم وباکتری های مضر روده ازیبوست جلوگیری میکند.سیب خشک با داشتن فیبر و قند طبیعی باعث احساس سیری، کنترل اضافه وزن، جلوگیری از دیابت شده، حفظ سلامتی را برای فرد به ارمغان می آورد.

لازم به یادآوری است سیب خشک با ایجاد حساسیت کمتر بر روی سیستم ریوی در مقابله با آسم تاسیر قابل توجهی دارد.

در انتخاب سیب خشک، آنهایی که پوستشان جدا نشده در اولویت هستند. زیرا پوست سیب حاوی مقدار بیشتری فیبر می باشد.

پکتین نوعی فیبر است که با کاهش سطح کلسترول از بیماری قلبی جلوگیری میکند.

تاثیر سیب خشک در بهبود سلامت سلول

سیب خشک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها به ویژه پلی فنول هاست. پلی فنول ها موادی هستند که در جلوگیری از آسیب سلول ها در اثر رادیکالهای آزاد موثراند.رادیکال های آزاد ملکول ها واتم هایی هستند که توسط آلاینده ها، سموم دفع آفات، الکل و غذاهای سرخ شده وارد بدن شده وبا فرایند اکسیداسیون به سلول ها آسیب میرسانند، بدین معنا که باکتری های موجود در سلول را میگیرند و آن را با پروتئین ها، غشاء ها و DNA آسیب دیده رها می کنند. با مصرف سیب خشک و افزایش پلی فنول، سلول ها تغذیه و مجهز میشوند. بهبود سلول ها و افزایش انرژی، باعث بهبود وضعیت پوستی، درخشش پوست و بهبود روحیه و عملکرد ذهنی می شود.

ویتامین هایB موجود در سیب خشک، باعث بهبود سوخت وساز انرژی، تعادل هورمونی و تغذیه مغز میشود. این ویتامین ها اسید پانتونیک(B5) و پیریدوکسین(B6) نام دارند.

مواد معدنی در سیب خشک

سیب خشک دارای مواد معدنی ارزشمندی است که به سلامت و رفاه جسمی کمک میکند.

مواد معدنی موجود در سیب:

1.پتاسیم: نصف فنجان سیب خشک حاوی 4 درصد از پتاسیم روزانه مورد نیاز است. پتاسیم با کنترل سطح الکترولیت و آب در بهبود عملکرد سیستم عصبی و مغز موثر است.

2. سدیم: 40 گرم سیب خشک حدود 140 میلی گرم سدیم دارد، یعنی حدود 8 درصد از نیاز روزانه. سدیم در تنظیم حجم و فشار خون موثر است.

3. آهن: آهن موجود در سیب خشک بین 3-8 درصد از نیاز روزانه هر فرد است. آهن در ایجاد گلبول های قرمز خون، اکسیژن رسانی به سلول موثر است.

سیب خشک همچنین حاوی مقادیری از سلنیوم، مس، منگنز میباشد.

از آنجایی که سیب خشک دارای چربی  صفر میباشد، میان وعده ای ایده آل به شمار می آید.

 

سیب خشک و مبارزه با بیماری ها:

سرطان: سیب خشک به دلیل دارا بودن طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها و تعداد زیادی فلاونوئیدها با مقابله با استرس اکسیداتیو وآسیب رادیکال آزاد در مبارزه با سرطان نقش به سزایی دارد.

بیماری های التهابی: یکی دیگر از تاثیرات دارویی سیب خشک، مبارزه با بیماری های التهابی همچون دیابت، مشکلات کنترل وزن، مشکلات مربوط به سلامت استخوان ها و دستگاه روده میباشد.

سلامت لثه: اسیدهای سیب خشک  با از بین بردن باکتری ها سلامتی لثه و دندان ها را موجب میشود. جویدن سیب خشک باعث تقویت عضلات فک شده و با اثرات ضد التهابی یک دهانشویه ساده و طبیعی محسوب میشود.

نقرس و درد مفاصل: یکی از بیماری های حاصل از مصرف منابع حیوانی نقرس است که در مقابله با آن رژیم غذایی فاقد چربی همچون سیب تاثیر به سزایی خواهد داشت.

 

لازم به ذکر است دمنوش سیب خشک با کمی عسل میتواند آرام بخش مناسبی باشد.

 

جهت خرید کلیک کنید.

سیب سفید

سیب قرمز