خرمالو خشک

خرمالو خشک

خرمالو میوه پاییزی و کم کالری است که رنگ نارنجی آن با طعم گس همراه است. یونانیان باستان این میوه را به عنوان «میوه خدا» می‌شناختند. همانطور که یونانیان باستان اعتقاد داشتند، خرمالو دارای خواص مختلفی برای انسان است. خرمالو منبع غنی از انواع ویتامین‌ها، کلیسیم و ترکیبات مغذی است که برای انسان کاملاً ضروری هستند.

با نگاهی به ترکیبات سازنده خرمالو متوجه خواهیم شد که این میوه در ۱۶۸ گرم (وزن متوسط خرمالو عادی) ۳۱ گرم کربوهیدرات و درصد ناچیزی چربی دارد. که در فرایند خشک کردن آب خود را از داده و کربوهیدرات خود را حظ میکند. برای کسانی که دوست دارند غذا بخورند اما چاق نشوند، مسلما ترکیب غذایی که عنصر اصلی آن خرمالو است، می‌تواند بخش بزرگی از وعده‌های غذایی آن‌ها را تشکیل دهد.

از جمله ویتامین های موجود در این میوه خوشمزه ویتامین A, B1, B2, B3 ، بتاکاروتن، هستند. علاوه بر این می توان مواد معدنی همچون کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، پتاسیم، منیزیم را که برای بدن بسیار مفید هستند را در خرمالو یافت. 

برخی از خواص خرمالو:

خرمالو غنی از ویتامین‌های مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به ویتامین A، بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و کریپتوزانتین اشاره کرد. این ویتامین‌ها به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کنند و می‌توانند استرس اکسیداتیو را کاهش دهند و از بروز نشانه‌های پیری زودرس همچون چین و چروک، لکه‌های مرتبط با افزایش سن، بیماری آلزایمر، خستگی، از دست دادن بینایی، ضعف عضلانی و سایر شرایط جلوگیری کنند.

با مصرف منظم خرمالو می توان تا حدودی از مشکلات التهاب، سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت جلوگیری کرد این میوه ای سرشار از ویتامینC است.

از دیگر خواص خرمالو می توان به پیش گیری از سرطان اشاره کرد. همان طور که می دانید که رادیکال های آزاد دلیل بسیار مهمی در مبتلا شدن به سرطان هستند. به همین خاطر برای رهایی از آن ها نیاز به آنتی اکسیدان است.  خرمالو نیز با دارا بودن آنتی اکسیدان نقش موثری در پیش گیری از سرطان  و برخی بیماری ها دارد. هم چنین کلسیم موجود در این میوه از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

وجود مقادیر زیاد کلسیم و پتاسیم در خرمالو می تواند برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مفید باشد. بهتر است روزانه یک عدد از این میوه را مصرف کنید، چون تا حد زیادی از نگه داری آب به شکل مناسب و موثری جلوگیری می کند.

فیتوکمیکال یا گیاه مغذی ترکیباتی هستند که به طور طبیعی فقط در گیاهان یافت می‌شود و خواص درمانی فراوانی دارند. کاتچین و آنتی‌اکسیدان های پلی فنولیک از جمله این مواد هستند که در خرمالو وجود دارند. کاتچین به عنوان یک ضد التهاب و ضدعفونی ‌کننده عمل می‌کند؛ بنابراین خرمالو می‌تواند در درمان التهاب و عفونت‌های شایع موثر باشد.

مصرف کردن خرمالو بعد از هویج می‌تواند بهترین راه تأمین سلامتی چشم و مقابله با بیماری‌های چشم باشد. خرمالو سرشار از ویتامین آ است. این ویتامین به طور خاص در قسمت شبکیه چشم شروع به فعالیت می‌کند و از بروز واکنش‌های رادیکالی که در نهایت منجر به آب مروارید یا تاری دید می‌شود، جلوگیری می‌نماید.

میوه و سبزیجات دارای الیاف گیاهی هستند که به عنوان یک روان کننده در روده عمل می کنن. استفاده منظم از میوه و سبزیجات یکی از مهم‌ترین عوامل برای داشتن یک سیستم گوارشی سالم است. تانن، از جمله الیاف طبیعی است که در میوه خرمالو به وفور یافت می‌شود. اگر شما دچار مشکلات هضم و خشکی روده هستید، مسلما مصرف کردن خرمالو با توجه به منبع غنی فیبر، می‌تواند مفید باشد.

اغلب افرادی که دیابت دارند، از گرسنگی‌های بی‌موقع و زود به زود رنج می برند. بر اساس فیبرهای فراوانی که خرمالو به همراه خود دارد، سیستم گوارشی، احساس سیری کاذب خواهد داشت و از این رو افراد دیابتی می‌توانند از خرمالو به عنوان کاهش دهنده اشتهای خود استفاده کنند. همچنین محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از خواص خرمالو سطح قند خون انسان را نیز تنظیم می‌کند.

خرمالو حاوی عناصر ویتامین ب کمپلکس همچون فولیک اسید و تیامین است که همه آنها برای فرایندهای آنزیمی و عملکرد متابولیم ضروری هستند. این عناصر شما را مطمئن می‌سازد که عملکرد سیستم بدن به درستی انجام می‌شود و متابولیسم افزایش پیدا می‌کند. خرمالو می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد، تن عضلانی را بیشتر کند و گوارش را بهبود ببخشد.

بتاکاروتن موجود دراین میوه، جریان خون موجود در سلول‌هاي پوست را بیشتر کرده و باعث خوش آب و رنگ‌تر شدن پوست می شود. مصرف میوه خرمالو در افرادی کـه مو هاي کم‌پشتی دارند بدلیل وجود زینک «روی» باعث تقویت و پرپشت‌شدن موها میشود. و ویتامین ‌A موجود در خرمالو برای تقویت پوست، ناخن و مو هاي خشک و شکننده بسیار مفید اسـت.

 

 

خرمالو انرژی زا طبیعی برای کودکان و ورزشکاران

به دلیل وجود پتاسیم و ترکیبات قندی زیاد در خرمالو، آب‌میوه خرمالو به عنوان یک انرژی‌زا طبیعی محسوب می‌شود. همچنین بنا به خواص ضد التهابی و استرسی، با خوردن خرمالو یا آب آن شما تمدد اعصاب و ارامش کافی به همراه انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه و فعالیت‌های شدید را خواهید داشت.

 

عوارض: 

  • مصرف ناشتا خرمالو باعث اختلال در دستگاه گوارش می‌شود.
  • پوست خرمالو را نجوید چرا که دارای تانن است و باعث یبوست می‌گردد.
  • خرمالو دارای قند و پکتین است و بهتر است بعد از خوردن مسواک زده شود.
  • افراد دارای فشار خون پایین در خوردن خرمالو باید احتیاط کنند.
  • خرمالو کال بسیار آلرژی زا است.
  • خرمالو گس باعث ایجاد یبوست در برخی از افراد میشود.

 

 

جهت خریداینجا کلیک کنید