طرز تهیه لواشک خانگی

طرز تهیه لواشک خانگی

              

طرز تهیه لواشک خانگی

 

لواشک یکی از تنقلات خوشمزه و پرطرفدار بین کودکان و همچنین بزرگترهاست و کمتر کسی است که عاشق آن نباشد! لواشک اگر به صورت خانگی و سالم و بهداشتی تهیه شود، نه تنها مضر نیست که خاصیت بسیاری هم دارد. از انواع میوه‌ها و حتی ترکیب چند میوه میتوان برای تهیه لواشک استفاده کرد.

در این مقاله قصد داریم  تا همه مطالب درمورد طرز تهیه لواشک خانگی  برای شما عزیزان بازگو کنیم.برای آشنایی و شناخت بیشتر  نسبت به این موضوع با ما همراه باشید.

انتخاب میوه برای طعم لواشک

تقریبا از هر میوه‌ای که فکرش را بکنید می‌توان لواشک تهیه کرد. البته در قدیم لواشک را فقط از چند میوه ترش مانند آلوچه،آلو،زردآلو،سیب،قیسی وکیوی و امثال آن تهیه می‌کردند.

لواشک یک خوراکی پرطرفدار است و طعم های متنوعی نیز دارد، انتخاب میوه برای طعم لواشک نکته مهمی است که باید در این خصوص رعایت شود. سیب برای لواشک شیرین ، آلوچه و زرد آلو برای لواشک ملس و آلبالو، کیوی و انار برای ترش، با ابتکار می توانید چند میوه را با هم مخلوط کرده و طعم های جدیدی برای لواشک خانگی بدست آورید.

روش تهیه لواشک خانگی:

فصل گرما فصل خوراکی های خوشمزه و تنقلات جذاب است. یکی از خوش طعم ترین تنقلات هم لواشک است که با طعم های متنوع باب سلیقه ی همه است. علاوه بر این، لواشکی که در منزل تهیه می‌شود بهداشتی‌تر بوده و شما می‌توانید ترشی، شیرینی و میزان نمک آن را بر اساس ذایقه خود تعیین کنید.

  1. شست‌وشو، پوست‌گیری و جداسازی هسته: در مرحله اول بعد از شستن کامل میوه ها، آنها را پوست بگیرید و هسته هایشان را جدا کنید. میوه‌هایی که دانه‌های ریز دارند، مثل آلو و آلبالو نیازی به جداسازی هسته ندارند. بعد از پخت و ریختن در آبکش جدا می‌شود.
  2. پختن میوه ها: سپس میوه ها را در قابلمه بریزید و تا بالای میوه ها آب بریزید. میوه ها حداقل دو ساعت به آرامی بپزند. همزمان با پخته شدن، به کمک کفگیر میوه ها را له کنید تا بهتر پخته شوند و یکدست شوند. در همین حین می‌توانید نمک هم به مقدار لازم اضافه کنید. پس از اینکه میوه ها خوب پخته و یکدست شدند و آب میوه ها هم غلیظ شد، شعله را خاموش کرده و اجازه می دهیم تا کمی حرارت آنها کمتر شود.
  3. گذراندن از صافی: به کمک یک سبد دانه ریز و یک قابلمه ی بزرگ میوه ها را جداسازی و یکدست می کنیم. میوه های پخته شده را داخل سبد میریزیم و به کمک کفگیر شروع به له کردن مواد سبد می کنیم. این کار را تا جایی ادامه می دهیم تا تفاله ی خیلی کمی باقی بماند. مایع بدست آمده  پس از بهم زدن، باید به اندازه ماست زده شده غلیظ باشد.
  4. داخل ظرف مناسب ریختن: داخل سینی و یا سفره را با روغن مایع به خوبی چرب می کنیم، البته نباید این روغن زیاد باشد، فقط به اندازه ای که خاصیت جداسازی داشته باشد. یا روی سینه یا سفره را نایلون میکشیم .سپس مواد را روی سینه یا سفره بریزید و سطح آنرا صاف کنید و توجه داشته باشید که ضخامت لواشک نباید خیلی ضخیم ونه خیلی نازک باشد .بهتر است که روی آن را با دستمال نازک و تمیزی بپوشانید به طوری که دستمال با لواشک تماس نداشته باشد تا گرد و خاک و حشرات روی آن ننشینند.
  5. خشک کردن لواشک: لواشک‌های پهن شده داخل سینی را در آفتاب می‌گذاریم تا  خشک شود. خشک شدن در مقابل آفتاب در روزهای گرم سال، معمولا یک روز بیشتر طول نمی‌کشد. در روزهایی که بارندگی است یا هوا ابریست و رطوبت دارد، می‌شود از یک پنکه استفاده کرد و در همان فضای اتاق لواشک را خشک کرد.حدود دو تا سه روز زمان نیاز است تا لواشک خوشمزه ما اماده شود. بهتر است لواشک ها را با لایه های نازک درون نایلون قرار دهید. و در پایان انها را در جای خشک و خنک نگهداری نمایید. برای اینکه زمان کمتری برای تهیه لواشک صرف کنید بهتر است از فر استفاده کنید.

طرز تهیه لواشک خانگی

پیشنهاد : طرز تهیه لواشک های صنعتی بهداشتی

لواشک دوستداران زیادی دارد. اصلا مگر کسی هم هست که لواشک دوست نداشته باشد! آن هم اگر از نوع لواشک خانگی باشد. بایستی در انتخاب لواشک و فردی که تولید کننده آن است بسیار دقت کنیم که تولید کننده از انواع افزودنی ها و اسیدها در لواشک خود استفاده نکرده باشد و لواشک به معنای واقعی کلمه خانگی باشد. موضوع بعدی بهداشت می باشد. لواشک های خانگی در برخی مواقع بهداشت لازم را ندارند و یا از میوه های غیربهداشتی تولید شده اند و یا اینکه در فرآیند تولید آنها بهداشت لازم به کار برده نشده است. از این رو بایستی شناخت خوبی نسبت به تولید کننده لواشک نیز داشت. بهتر است که همیشه از لواشک‌های طبیعی که بدون مواد شیمیایی و رنگ‌های مصنوعی تهیه شده‌اند استفاده کنید. اگر مادربزرگی دارید که هنوز هم برای شما لواشک درست می‌کند، قدرش را بدانید و از خوردن لواشک‌هایی که مخصوص شما درست شده‌اند نهایت لذت را ببرید.