طرز تهیه لواشک صنتعی در کارخانجات

طرز تهیه لواشک صنتعی در کارخانجات

    

طرز تهیه لواشک صنعتی

لواشک در واقع نوعی عصارهٔ گرفته ‌شده از میوه‌ها است که متخصصان تغذیه به آن کنسانتره می‌گویند و با خشک کردن به دست می‌آید. خشک کردن از ساده‌ ترین و متداول‌ ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی است که عمری به اندازهٔ تمدن بشر دارد و امروزه در کشورهای مختلف به شکل‌های گوناگون از روش‌های سنتی تا الگوهای صنعتی برای خشک کردن بکار می‌رود. امروزه با توجه به توسعه صنایع غذایی روش‌های تهیه لواشک هم تحول یافته و نمونه‌های نوین این محصول با نظارت بهداشتی به بازار عرضه می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا توصیح دهیم که لواشک صنعتی  چگونه تهیه میشود؟لطفا همراه ما باشید.

خواص لواشک

برتری لواشک نسبت به بقیه تنقلات، بالا بودن ارزش غذایی لواشک در مقایسه با این کالاها می باشد، چرا که لواشک با اندکی تغییر در ترکیب میوه تولید می گردد.خیلی از خواص میوه ها مانند فیبر و رنگدانه های آنتی اکسیدانی در لواشک میوه ها هم وجود دارد و املاح میوهای که به صورت لواشک درمی آید، نه تنها کم نمیشود، بلکه با جوشاندن، غلیظ شدن و خشک کردن، افزایش هم می یابد. میوه ها ترکیبات شیمیایی متعددی دارند که ساختمان و میزان این ترکیبات می توانند متفاوت باشند. ترکیبات شیمیایی میوه ها می توانند شامل آب ، کربو هیدرات ها و چربی ها و پروتیین ها باشند و مواد دیگری که نسبتا به مقدار کم در میوه ها وجود دارند عبارتند از مواد آلی و معدنی مختلف هستند .فراوان ترین ترکیب تشکیل دهنده میوه ها آب است.

پیشنهاد : طرز تهیه انواع لواشک های خانگی دلنشین!

فرآیند تولید لواشک صنعتی

  1. آماده سازی مواد اولیه: لواشک فراورده ای است که از ترکیب یک يا چند ميوه به دست می آید مخلوط میوه ها در کارخانه تا حد مشخصی خشک می شوند و بيشتر به شکل ورقه ای و برخی اوقات به صورت های ديگر بسته بندی مي شود. جهت تولید لواشک در کارخانجات از ميوه هایی که مطلوبیت کمتری برای بازار دارند (درجه ۲) استفاده مي شود. از این طریق فرآیند توليد این محصول راهی جهت كاهش ضايعات ميوه ها می باشد که ارزش افزوده زیادی ايجاد می نماید. میوه هایی که اغلب در کارخانجات برای تولید لواشک استفاده می شوند، عبارتند از:سیب،زرشک،زردآلو،آلو،انار
  2. شستن میوه ها: فرآیند شست و شو توسط آب به جهت جدا کردن گل، از بین بردن باقيمانده سموم دفع آفات و پایین آوردن بار ميكروبی ميوه ها وجدا کردن خاک، گل و لای و ذرات خارجی متصل به ميوه ها انجام می شود. شست وشوی ابتدایی درون حوضچه هاي آب انجام می شود. در این حوضچه ها هوادهی میوه ها به جهت ايجاد موج و ساييده شدن ميوه ها به هم صورت می گیرد. سپس طی چندین مرحله میوه ها را از زير اسپری های آب عبور می دهند تا کاملا پاک شوند. در هنگام این فرآیند برای حذف كامل ضایعات، ميوه ها را توسط کارکنان بازرسی چشمی می کنند.آب مورد استفاده جهت شستن میوه ها بهتر است با مواد كلردار ضدعفونی شوند. به طوری كه میزان كلر باقی مانده در آب حوضچه در حدود ppm 5-3 باشد. در آخرین مرحله آب کشی، از آب فاقد هرگونه ماده ضدعفونی کننده استفاده می شود.

طرز تهیه لواشک صنعتی

طرز تهیه لواشک خانگی

  1. هسته گیری و خرد کردن میوه ها: پس از شستن ميوه ها فرآیند جدا کردن قسمت‌های اضافی، لكه گيری و هسته گیری انجام می شود. اسلایسر دستگاهی است که برای قطعه کردن میوه ها مورد استفاده قرار می گیرد.در تکه كردن ميوه ها لازم است از خورد شدن هسته میوه ها جلوگیری شود. لذا می توان از دستگاه های هسته گیر میوه استفاده نمود. در صورت خورد شدن هسته ها بازده فیلتر ها ها كاهش مي‌يابد. هم چنین در محصولاتی مانند زردآلو سبب ایجاد طعم تلخ در محصول می شود.
  2. پختن میوه ها و تهیه پوره: براي توليد پوره ابتدا ميوه را پيش گرم نموده و سپس صاف مي‌كنند. ميزان حرارت بستگي به نوع ميوه و درجه رسيدگي آن دارد. عمل پيش گرم كردن به منظور كاهش بار ميكروبي، جلوگيري از فعاليت آنزيم ها و افزايش بازده صافي ها انجام ميشود. در نتيجه ميوه ها به طور كامل له شده و جداسازي پوست آنها به راحتي انجام میگیرد. ميوه هاي حرارت ديده از صافي هايي عبور مي‌كنند كه اندازه قطر سوراخ هاي آن با توجه به نوع ميوه بین1ـ 5/0 ميليمتر است. پوره به دست آمده از صافي ها بايد فاقد بقاياي پوست، دانه و بافت درشت باشد. پوره میوه توسط پمپ از طریق لوله های استیل به مخازنی بزرگ جهت پخت هدایت می شوند تا در آنجا پخت نهایی انجام شود. میوه موجود در این مخازن تحت خلاء پخته می شوند تا در ضمن پخته شدن، آب آن نیز تبخیر شود. چون این عمل در درجه حرارت پائین تحت خلاء انجام می گردد مواد مغزی حفظ می شوند.هدف از انجام این مرحله حذف حدود 20 تا 30 درصد آب ميوه ها و در نتيجه افزايش غلظت آنها تا حد مطلوب است. پس پوره ها بدون آسيب حرارتي و سوختگي غليظ ميشوند.
  3. تهیه فرمولاسیون لواشک: افزودن نمک خوراکی حداکثر تا 2درصد به لواشک مجاز است.مواد شیرین کننده مانند ساکارز،گلوگز اسیدهای آلی مانند سیتریک،تارتاریک،مالیک و همچنین پکتین را میتوان به عنوان مواد افزودنی به خمیر لواشک اضافه کرد.
  4. خشک کردن لواشک: قبل از ورود به خشک کن این خمیر باید روی نایلکس به طور یکنواخت توسط دستگاه دیپازیتور پهن شود که این عمل بدون دخالت دست انجام می شود. سپس وارد خشک کن شده تا خشک شود. چند ساعتی طول می کشد تا خمیر به لواشک تبدیل شود و از طرف دیگرِ خشک کن، به صورت نواری بیرون آید. پس از آن به اندازه های مشخص و یکنواخت برش خورده و پس ازپوشش روی هم چیده می شوند
  5. بسته بندی:بسته بندی مانعی دربرابر تماس فراورده ها با محیط است.بعلاوه ورود نور ،انتقال حرارت،رطوبت و گاز و تماس میکروب ها یا حشرات را کنترل میکند تكه هاي بريده شده لواشك متناسب با وزن آنها بايد در ظروف يا پوشش هاي پلاستيكي  مناسب مانند سلوفان و پلي اتيلن ويژه مواد خوراكي بسته بندی شوند. پس از بسته بندي در صورت نياز، محصول تا زمان توزيع در انبار نگهداري ميشود. فضای انبار بستگي به حجم توليد و حداكثر مدت زمان نگهداري کالا در انبار دارد. پالت ها باید حداقل یک متر از دیوار فاصله داشته باشند.

حرف آخر

لواشک های فله ای و بی نام و نشان یا نامعتبری که طعم های غیرواقعی و رنگ های جذاب دارند، به دلیل آن که پایه اصلی آنها میوه نیست، طعم و رنگ طبیعی ندارند و حاوی طعم دهنده ها و رنگ های شیمیایی غیرمجاز با دوز مصرف بالا هستند. اکثر حجم این محصولات را آرد، نشاسته، اسید، مواد رنگی یا در صورت استفاده، میوه های له شده و کپک زده تشکیل می دهد. این محصولات اکثرا ظاهری سالم و خوش آب و رنگی دارند . متاسفانه افزودنی های غیرمجاز این نوع محصولات، شیمیایی و سمی است و مقدار اندکی از آن می تواند به بروز مسمومیت ها و حساسیت های شدید بخصوص در کودکان در حال رشد منجر شود.لواشک هایی که از لفاف نایلونی خود جدا نمی شوند و طعم و مزه ترکیبات موجود در نایلون را به خود گرفته اند، سالم و بهداشتی نیستند. لواشک باید به رنگ طبیعی میوه یا کمی تیره تر از آن باشد و بو و مزه طبیعی میوه را بدهد. یکی از راه های شناخت لواشک های تقلبی عطر و طعم قوی و رنگ غیرطبیعی آنهاست.                                                                                              

اگر به دنبال لواشک‌های سالم و ارگانیک هستید، فروشگاه اینترنتی چیپس میوه به شما این امکان را می‌دهد تا با خیالی آسوده، انواع لواشک‌ها را در طعم‌های مختلف تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.