نارگیل خشک

نارگیل خشک

نارگیل یکی از اعضای خانواده نخلیان است و میوه نارگیل تازه سبز رنگ، گوشت نارگیل سفید و نارگیل بالغ و رسیده قهوه ای می شود. شیر نارگیل تازه یکی از مقوی ترین نوشیدنی های دنیا می باشد که طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد. نارگیل خشک گزینه مناسبی برای نگهداری این میوه مغذی برای فصول مختلف است. در این مقاله با خواص و کاربرد این میوه مغذی آشنا میشویم.

نارگیل خشک حاوی مواد غذایی اساسی همچون فیبر، مس، منگنز و سلیسیم است. برای یک زندگی سالم نارگیل خشک بهترین خشکباری است که می‌توانید در رژیم غذایی خود وارد کنید.

خواص نارگیل برای پوست و مو

نارگیل حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که چین و چروک صورت را کاهش داده و باعث جوانسازی پوست می شود. خاصیت نرم کنندگی نارگیل که برای جلوگیری از خشکی پوست حائز اهمیت است باعث شده در تولیدات آرایشی کاربرد فراوانی داشته باشد. مصرف روزانه میوه نارگیل باعث پاکسازی پوست صورت میشود. کاربرد روغن نارگیل به عنوان ضدآفتاب طبیعی و روشی برای درمان آفتاب سوختگی از مسائل مورد اهمیت است.

درمان آکنه و جوش صورت

نارگیل برای پوست چرب مفید است و با کاهش چربی پوست صورت آکنه و جوش صورت و همچنین جای جوش را درمان می کند.

همچنین نارگیل می تواند به عنوان اسکراب بدن استفاده شود.

  • برای اینکار مقداری روغن نارگیل و یک فنجان شکر قهوه ای را خوب ترکیب کنید، مقداری گوشت نارگیل رنده شده را به آن اضافه کنید، به مدت دو دقیقه مخلوط را بر روی پوست بدن ماساژ دهید و سپس بشویید.

تقویت کننده و افزایش رشد مو

نارگیل دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی بوده و برای درمان شوره سر و  شپش موی سر مفید می باشد. همچنین ویتامین K و آهن موجود در نارگیل باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

 

فواید دارویی و درمانی نارگیل برای سلامتی

جنین و زنان باردار

نارگیل یکی از میوه های مفید برای زنان در دوران بارداری می باشد؛ میوه نارگیل و آب نارگیل سیستم ایمنی بدن زنان باردار و جنین را تقویت می کند و باعث افزایش سطح مایع آمنیوتیک می شود که برای سلامت جنین مفید است.

نوزادان و کودکان

آب نارگیل برای درمان اسهال و استفراغ در نوزادان و کودکان مفید است. همچنین مصرف روزانه نارگیل به دلیل محتوای بالای فیبر آن برای درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

نارگیل دارای خواص ضد باکتریایی بوده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا در نوزادان و کودکان موثر است. نارگیل دیورتیک بوده و عفونت های دستگاه ادراری در نوزادان و کودکان را درمان می کند. نارگیل یکی از روش های درمانی اختلالات روده ای و درمان کرم روده در نوزادان و کودکان است.

معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر و مواد معدنی موجود در نارگیل به بهبود هضم غذا کمک کرده و تهوع و استفراغ را کاهش می دهد. میوه نارگیل به سلامتی معده و دستگاه گوارش کمک می کند.

یبوست و اسهال

مقادیر بالای فیبر موجود در نارگیل جذب مواد مغذی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و اسید های آمینه از روده ها را بهبود بخشیده و برای درمان یبوست و اسهال مفید می باشد.

دیابت و قند خون

میوه نارگیل شاخص گلیسمی پایینی دارد و با افزایش ترشح انسولین باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود، همچنین نارگیل باعث کاهش استرس در پانکراس و سیستم های آنزیمی بدن شده و به نوبه خود باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت می شود.

فشار خون

نارگیل حادوی مقادیر بالایی از فیبر و پتاسیم می باشد که علاوه بر کاهش فشار خون بالا از خطر لخته شدن خون در شریان ها نیز جلوگیری می کند.

 سرماخوردگی

اسید های چرب کاپریل و لوریک اسید موجود در نارگیل خواص ضد باکتری و ضد ویروسی داشته و با تقویت سیستم ایمنی بدن به پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا و همچنین عفونت های گلو و برونشیت کمک می کنند.

کبد و کبد چرب

چربی های موجود در نارگیل برای سم زدایی از کبد مفید هستند و به درمان کبد چرب کمک می کنند.

کلیه و سنگ کلیه

نارگیل دارای خواص طبیعی دیورتیک بوده و برای درمان بیماری های کلیوی و عفونت های دستگاه ادراری مفید می باشد، همچنین مصرف نارگیل به درمان سنگ کلیه کمک می کند.

قلب

اسید های چرب موجود در نارگیل از نوع اسید های چرب زنجیره متوسط هستند که باعث کاهش کلسترول خون شده و خطر آترواسکلروز و بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

سرطان

میوه نارگیل دارای خواص ضد سرطان بوده و به پیشگیری از انواع سرطان های کولون و پستان کمک می کند.

 

مضرات:

 

  • نارگيل به دليل داشتن چربي زياد و مواد مغذي، چاق كننده است.
  •  اين ميوه به دليل گرم بودن ممكن است در گرم مزاجان مشكلاتي ايجاد كند. لذا اين گونه افراد بايد آن را با ميوه‌هاي ترش، ليمو و يا هندوانه بخورند.
  •  نارگيل دير هضم است، بنابراين کساني که دچار ناراحتي هاي گوارشي هستند، بايد هنگام مصرف آن مراقب باشند.
  • با اين که روغن نارگيل يک روغن گياهي است، اما داراي مقدار زيادي چربي اشباع مي باشد. به همين دليل افراد دچار چربي خون بالا و بيماران قلبي نبايد از روغن نارگيل استفاده نمايند.

 

 

 

 

جهت خرید اینجا کلیک کنید