روش های خشک کردن میوه و نگهداری از میوه خشک

روش های خشک کردن میوه و نگهداری از میوه خشک

روش های خشک کردن میوه و نگهداری از میوه خشک

لزوم مصرف میوه جهت تامین انرژی و ویتامین ها و مواد معدنی با توجه به ارزش غذایی آنها بصورت روزانه کاملا روشن و واضح است. اغلب مردم بهانه هایی برای عدم مصرف میوه دارند، همچون گرانی و در دسترس نبودن، عدم کشت تمامی میوه ها در فصول مختلف و... که برخی صحیح به حساب میایند.

غالبا برای حل چنین مشکلاتی باید به دنبال راه حل بود. در این مقاله تلاش شده راه حل هایی کارآمد برای شما ارائه شود. در ادامه با ما همراه باشید.

خشک کردن میوه

مطمئنا درباره خشک کردن میوه مطالبی را شنیده اید و یا خودتان در منزل میوه هایی را خشک کرده اید. باید گفت خشک کردن به صرفه ترین راه نگه داری میوه ها میباشد. در دسترس نبودن میوه در تمام فصول، هزینه های بالا برای تهیه میوه تازه، ماندگاری اکثر میوه ها و مسائلی اینچنین با در نظر گرفتن شیوه خشک کردن قابل حل میباشند.

در فرایند خشک کردن بخش عمده آب میوه از بین میرود در نتیجه رطوبت کمتر احتمال رشد باکتری و ویروس را کاهش و ماندگاری میوه را بیشتر میکند.

روش های خشک کردن میوه در خانه

روش اول: نور آفتاب

شیوه ای که در زمان های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، استفاده از نور آفتاب برای خشک کردن میوه میباشد. روشی بدون هزینه و در دسترس که قابل استفاده برای عموم افراد است.

در این روش در روزهای آفتابی که رطوبت هوا کمتر است میوه های مورد نظر را به خوبی شسته و خرد کنید. میتوانید میوه ها را نصف و به تکه های کوچکتر برش بزنید. سپس آنها را در سینی های طوری بچینید. سینی ها را در محیطی گرم در معرض نور آفتاب قرار دهید. بهتر است سینی ها را روی سنگ و آجر قرار دهید چون در حالت هوا به راحتی در اطراف تکه های میوه جریان پیدا میکند و باعث خشک شدن بهتر میوه میشود. بهتر است در طول شب میوه ها را در محلی سرپوشیده قرار دهید زیرا خنکی هوای شب و رطوبت موجود میتواند باعث برگشت رطوبت میوه شود. در فاصله های زمانی مختلف به میوه ها سر بزنید و میوه های خشک شده را جدا کنید.

این شیوه در عین راحتی و در دسترس بودن، طول زمان بیشتری جهت خشک شدن میوه نیاز دارد. خشک شدن میوه ها در این روش میتواند تا چند روز به طول بیانجامد.

در این روش با در نظر گرفتن خشک شدن میوه ها در محیط آزاد به دلیل حضور باد، گرد وخاک، حشرات و... احتمال آلودگی نیز وجود دارد.

روش دوم دستگاه: خشک کن ویا فر

این روش در مقایسه با روش سنتی استفاده از نور آفتاب تا حدودی نیازمند هزینه است، اما مسئله مهمتر صرف زمان کمتر و کاهش احتمال آلودگی و در نتیجه ماندگاری بهتر و بیشتر میوه خشک است.

طول زمان خشک شدن میوه ها و درجه دمای مورد نیاز برای میوه های مختلف متفاوت است. برای کسب این اطلاعات میتوانید جهت مشاوره و آموزش رایگان با شماره تماس 09126351269 مهندس طیب لی تماس بگیرید.

نگهداری میوه خشک

یکی دیگر از مسائل مهم نحوه نگهداری میوه های خشک شده است. به هر اندازه که مراحل  خشک کردن میوه در شرایط بهتری سپری شود احتمال آلودگی کمتر خواهد شد. اما علاوه بر شرایط خشک شدن میوه، شرایط نگهداری آن نیز بسیار مهم است.

نگهداری از میوه خشک باید در ظروف در بسته و در محیطی با دمای کمتر و دور از رطوبت انجام شود. رطوبت 6% بهترین میزان رطوبت برای اکثریت میوه هاست. در این میزان رطوبت میوه های خشک از اکسید و تخمیر شدن توسط باکتری ها در امان میمانند. همچنین این میزان رطوبت برای مصرف میوه خشک ها نیز مناسب میباشد.

در صورتی که رطوبت میوه خشک بالاتر از این میزان باشد باید از نگهدارنده های قوی همچون گوگرد، نمک، انواع نگهدارنده های صنعتی استفاده کرد. همچنین کمتر بودن رطوبت از این میزان باعث سختی در مصرف آن خواهد شد.

یکی دیگر از مسائل لازم توجه نگهداری میوه خشک دور از آفتاب و گرماستف اشعه خورشید بخاطر فوتون هایی که دارد میتواند پیوند های شیمیایی میوه را بشکند و آن را تحت تاثیر قرار دهد. تاثیر شیمیایی نور فتاب در میوه باعث تغییر رنگ و مزه میوه خشک میشود. به همین منظور نگهداری میوه خشک ها در ظروف در بسته جزئ ملزومات خواهد بود.

در تولیدات انبوه و عرضه میوه خشک به بازار لازم است پیش از عرضه محصولات در سردخانه ها نگهداری شوند و در زمان عرضه در ظروفی که کمترین راه نفوذ نور را دارند بسته بندی و عرضه گردند.

متاسفانه مصرف کنندگان به دلیل نداشتن اطلاعات صحیح در خرید و نگهداری میوه خشک با محصولات بی کیفیت روبرو میشوند. گروه صنایع غذایی و بازرگانی پالیده از تهیه میوه های تازه  تا مراحل تولید و بسته بندی و عرضه محصول طبق استانداردهای لازم عمل کرده و محصولی با کیفیت برای مصرف کنندگان عرضه میکند..

البته لازم به ذکر است تغییر رنگ و مزه میوه خشک تاثیری در کیفیت غذایی آن ندارد و فقط جذابیت ظاهری آن را از بین میبرد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بشتر با کارشناسان مجرب گروه غذایی پالیده در ارتباط باشید.

از میوه های خشک میتوانید در غذاها به عنوان چاشنی و مکمل استفاده کنید. چیپس میوه به دلیل رنگ و طعم خاص میتواند جزء تنقلات دلپذیر کودکان باشد. توصیه میکنیم میوه خشک را جایگزین تنقلات مضر برای کودکانتان کنید. میوه های خشک در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها جایگاهی خاص دارند و دمنوش های مختلف جزء نوشیدنی های گرم پرطرفدار هستند. نوشیدنی های سرد همچون اسموتی ها در تابستان گزینه مناسبی برای گروه های سنی مختلف میباشند.

میوه خشک میان وعده مناسبی برای ورزشکاران، کودکان و افراد مسن میباشد و میتواند مواد مغذی لازم را برای آنان تامین کند.

کاربرد میوه خشک در صنایع غذایی و پزشکی غیرقابل انکار بوده و استفاده از اینها به عنوان اسانس و مکمل در اولویت قرار میگیرد.