راهی برای نگهداری طولانی تر میوه

راهی برای نگهداری طولانی تر میوه

راهی برای نگهداری طولانی تر میوه

هر آنچه که بواسطه انسان مورد مصرف قرار میگیرد، ماده تغذیه ای بسیاری از جانداران مانند ویروس ها، میکروب ها و حشرات نیز هست. میوه ها هم از این مسئله مستثنی نیستند، به همین خاطر بعد از چند روز و حتی گاهی چند ساعت پس از برداشت فعالیت این جانداران آغاز میشود، در ابتدا بصورت لک های کم رنگ، بعد تیرگی و کپک زدگی و در نهایت له شدن میوه ظاهر میشوند. و در بیان واضح تر میوه فاسد میشود.

میوه ها جزء گروه دوم هرم غذایی بوده و مصرف 3الی4 واحد از آنها بصورت روزانه تاکیید شده است. با در نظر گرفتن لزوم مصرف میوه و امکان فساد آن در مدت زمان کم باید به دنبال راهی برای نگهداری طولانی مدت آن بود.

در حال حاضر بسیاری از افراد در خانه مواد غذایی را بصورت فریز شده نگهداری میکنند. با اینکه این کار راه آسانی اسن باید گفت بسیاری از میوه و سبزیجات در اثر یخ زدگی کیفیت ظاهری خود را از دست میدهند وحتی برخی خواص غذایی آنها نیز از بین می رود. در نتیجه باید به دنبال راهی بود که علاوه بر ماندگاری بالا باعث حفظ ارزش غذایی و کیفیت ظاهری مواد نیز بشود.

برخی افراد از نگهداری بواسطه شکر یاد میکنند. نگهداری با شکر بصورت مربا و کمپوت نیز راهی مناسب میباشد اما راهی به دور از فساد نیست.رطوبت موجود در مربا در اثر گرما احتمال کپک زدگی بالایی دارد. همچنین قند مربا و کمپوت در دیابت، فشار خون و اختلال قلبی میتواند خطرناک باشد.

گزینه بعدی نگهداری میوه ها بصورت خشکه میباشد. خشک کردن بخاطر مزیت هایی که دارد ازدیرباز جزء پرطرفدارترین شیوه های نگهداری میوه بشمار می آید.

در فروشگاه ها، خشکبار و آجیل فروشی ها همواره بسته های میوه خشک به چشم میخورد. نگهداری میوه به شیوه خشک کردن بسیار آسانتر از شیوه های دیگر است. نگهداری و حمل و نقل میوه خشک شده به راحتی انجام میگیرد. دسترسی به میوه بصورت خشک  در تمام فصول سال امکان پذیر بوده و هزینه کمتری در مقایسه با روش های دیگر دارد.

به همراه داشتن میوه خشک در مکان های مختلف و سفر به راحتی امکان پذیر است در حالی که میوه تاژه چنین امکانی را ندارد.

خواص میوه خشک باعث شده علاوه بر مصارف خانگی در صنایع مختلف نیز کاربرد داشته باشد.