خشک کردن میوه

خشک کردن میوه

خشک کردن میوه

شیوه های خشک کردن میوه در کل به دو روش سنتی و صنعتی تقسیم میشوند. روش های سنتی که از دیرباز مورد استفاده قرار میگرفتند ومعایبی نیز داشتند که با گسترش صنعت و تکنولوژی در جهت رفع این معایب شیوه های صنعتی وارد عرصه تولید شدند.

روش سنتی

در روش سنتی برای خشک کردن از آفتاب خشک و سایه خشک استفاده می شد. بعضی از میوه ها مانند انگور به هر دو روش قابل خشک میکردند. اما موادی مانند باقلا را برای جلوگیری از سفید شدن آن، فقط در سایه خشک میکردند.

از میوه هایی که در زمان های مختلف به روش سنتی خشک میکردند میتوان به: انگور، انجیر، توت، زردآلو، انواع آلوها، آلبالو، سیب، گوجه فرنگی، هلو و همچنین انواع سبزی و صیفی جات مانند: فلفل، شوید، جعفری و... اشاره کرد.

در روش های سنتی برای تسریع در خشک شدن از موادی مانند: قندآب و همچنین برای نگهداری طولانی مدت این محصولات از موادی مانند گوگرد و نمک استفاده میکردند.

روش صنعتی

در روش های صنعتی و نوین خشک کردن میوه و سبزیجات، محصولات را داخل انواع دستگاه های خشک کن، خشک مینمایند.

دستگاه های خشک کن میوه به صورت: گرما خشک، خلاء، خورشیدی، وت، الکتریسیته، انجماد، ماروویو و... کار میکنند.

در روش های صنعتی میوه خشک از نگهدارنده های غذایی مانند: سولفیدها استفاده میکنند.

در این مقاله تصمیم داریم که به خشک کن های گرما خشک بپردازیم که بیشترین استفاده را در ایران دارند.

خشک کن های گرما خشک

این خشک کن ها در ظرفیت های مختلف جهت کار در محیط های متفاوت ساخته میشوند. روش خشک کردن در دستگاه های گرما خشک، بر پایه گرم کردن بافت میوه جهت بخار کردن و جدا کردن آب آن از بافت میوه میباشد. برای اینکار می بایست، داخل کابین گرما بصورت همگن پخش شود. در غیر اینصورت برخی از میوه ها زودتر خشک شده یا ختی میسوزند در حالی که برخی از قسمت های کابین خشک نشده باقی میمانند.

برای همگن کردن گرمای داخل کابین، از فن ها برای گردش هوای داخل کابین استفاده میشود. در فرایند خشک کردن میوه ها آب از داخل بافت میوه بصورت بخار خارج میشود. اگر این بخار از داخل کابین تخلیه نشود باعث صدمه دیدن میوه های داخل کابین میگردد. لذا با روش های مختلف از جمله: کار گذاشتن فن تخلیه رطوبت، رطوبت و بخار به وجود آمده از داخل کابین ها خارج میشود.

دستگاه های شرکت تام صنعت با بهره گیری از نوین ترین فن آوری های دنیا به گونه ای طراحی شده اند، که محصولات داخل کابین ها کاملا یکنواخت و همگن  و بدون صدمه دیدن خشک بشوند.

عامل دیگر در حفظ کیفیت میوه در حال خشک شدن میزان دمای جاری داخل دستگاه برای هر میوه میباشد که کارشناسان مجرب شرکت تام صنعت با بدست آوردن دقیق ترین دماها  برای انواع میوه ها به کاربر امکان تنظیم دما و سایر مشخصات برای هر میوه ای را میدهد.

ایجاد کسب و کار با میوه خشک

از جمله دستگاه های پرکاربرد و پرسود در حوزه کسب و کارهای صنعتی و نیمه صنعتی می باشد. که با هزینه های مختلف می توان اقدام بهراه اندازی خط تولید کرد. تولید چیپس میوه و سبزیجات خشک یکی از پردرآمد ترین و پرسود ترین خطوط تولید می باشد. که با امکانات و تجهیزات ارزان هم میتوان آنها را راه اندازه کرد. صنایعی که برای بیشتر نیروهای بیکار جامعه اشتغال ایجاد می کنند.

در این صنایع افرادی هم مشغول به کارمیشوندکه خیلی نیاز به تحصیلات آنچنانی ندارند وبرای افرادی که به هر دلیلی از ادامه تحصیل باز مانده اند و یا نیروهای خانم بی سرپرستوافرادی که به دلیل مشکلات دیگرمثل داشتن فرزند کوچک یا افرادی که همسرانشان به دلیل ناتوانی جسمی یا بیماری نمیتوانند امرار معاش کنند در این صنایع مشغول به کار میشوند.

این کسب وکارها به دلیل اینکه خیلی از افراد جامعه را چه به صورت تیمی وچه بصورت انفرادی کنار هم مشغول میکند. از اهمیت زیادی در جامعه برخوردار است مثل صنعتهای مواد غذایی که برای خانمها هم کار سبک و راحتی است. از این صنعتها میتوان به دستگاه های خشک کن و میوه خشک اشاره کرد.

در کشور ما بانوان نسبت به آقایان بسیار کمتر کار می کنند. کسب و کار تولید میوه خشک به اشتغال زایی برای بانوان کمک بزرگی کرده اس. هر فردی که دستگاه خشک کن خریداری می کند علاوه بر خانواده خود به طور متوسط برای چهار خانواده دیگر یا بهتر است بگوییم چهار بانوی دیگر هم شغل ایجاد می کند.

یکی از مزیت های دیگری که کسب و کار تولید میوه خشک دارد فضای شاد کاری است. شما همواره در حال کار با میوه های مختلف هستید که در نتیجه علاوه بر سود آوری برای شما در روحیه شما نیز تاثیر مثبتی می گذارد.

مشاوره و آموزش رایگان